10. srpna 2024, 18:00, kostel sv. Michaela, Bechyně

Eva Garajová (SK) - mezzosoprán, Kristina Fialová - viola, Yukie Ichimura (JPN) - klavír

 

Program:

J. Brahms - 2 písně pro mezzosoprán, violu a klavír

W. A. Mozart - Sonáta e moll pro violu a klavír

A. Dvořák - Biblické písně pro mezzosoprán a klavír (výběr)

F. Bridge - 3 písně pro mezzosoprán, violu a klavír

 

 

vstupné dobrovolné

    

 

Mezzosopranistka Eva Garajová je absolventkou Konzervatoře v Bratislavě (Ružena Illenbergerová) a Vysoké školy múzických umění v Bratislavě (Hana Štolfová-Bandová). Dále studovala v Osimu, (Accademia d’arte lirica – Mario Melani), v Buffalu (Gary Burgess) a na mistrovských kuzrech u Enzy Ferrari, Julie Hamari a Christy Ludwig. Během svých zahraničních stáží se představila v titulní roli Lukrecie v opeře Benjamina Brittena The Rape of Lucretia a v Pucciniho opeře Suor Angelica v Greater Buffalo Opera Company. Již jako studentka VŠMU se stala členkou Komorní opery v Bratislavě a v roce 1995 debutovala jako Olga v opeře Evžen Oněgin v Banské Bystrici. V témže roce začala spolupracovat se Státní operou Praha, kde během svého působení nastudovala více než dvacet rolí světového operního repertoáru (mimo jiné Mozart – Cosi fan tutte, Rossini – II Turco in Italia, Bizet – Carmen, Boito – Nerone, Ponchielli – La Gioconda, Janáček – Káťa Kabanová). V roce 2000 získala prestižní Cenu Masarykovy akademie umění a Cenu Gustava Mahlera Evropské unie za umění. V roce 2006 vystoupila v Bratislavě jako host galakoncertu José Carrerase se španělskými a italskými písněmi. Zúčastnila se též přípravy filmové nahrávky opery Liška Bystrouška (Deutsches Symhonie Orchester v Berlíně a dirigent Kent Nagano) a nahrávky této opery pro BBC ve spolupráci s ČT Brno (2002 – 2004). S Filharmonií Brno a dirigentem Sirem Charlesem Mackerrasem a znovu na festivalu Pražské jaro 2007 s Pražskými symfoniky zpívala v Glagolské mši Leoše Janáčka. Pravidelně účinkuje se špičkovými symfonickými a komorními orchestry, zejména se Slovenskou filharmonií (Beethoven, Liszt – Missa solemnis, Mozart, Verdi – Requiem, Dvořák, Rossini – Stabat Mater, Berlioz – La Mort de Cléopatre) a Státním komorním orchestrem Žilina. Spolupracuje i s Českou filharmonií, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu a dirigentem Vladimírem Válkem (Křička – Severní noci a Stravinský – Oedipus Rex, Mahler – Symfonie č. 2), dirigentem Petrem Altrichtrem (Filharmonie Brno, Slovenská filharmonia), Pražskou komorní filharmonií s dirigentem Jiřím Bělohlávkem (Beethoven – Missa solemnis). Účinkování ve skladbě Zápisník zmizelého na festivalu Autunno musicale a Como (2002) znamenalo počátek spolupráce s klavíristou Marianem Lapšanským. Dnes je Eva Garajová zařazena mezi nejvýznamnější interprety písňové literatury své generace v Česku i na Slovensku. Její nahrávky pro vydavatelství Arco Diva vzbuzují svou autentičností pozornost i na mezinárodní hudební scéně. V roce 2014 iniciovala založení festivalu v Karlově Studánce, kterého je uměleckým garantem a je zakladatelkou komorního cyklu Pražské múzy a Nadačního fondu Evy Garajové pro komorní hudbu.

 

Kristina Fialová je odbornou kritikou oceňována především za dokonalou techniku, ohnivý temperament a sofistikované hudební cítění. Kromě pozvání na slavný dánský Tivoli festival debutovala v proslulé Tonhalle Zürich, Sumida Triphony hall v Tokiu, Gran Teatro Nacional v Limě, v sále Kolínské filharmonie a na MHF Pražské Jaro. Pravidelně vystupuje s předními českými i zahraničními orchestry (Bamberg Symphony Orchestra, Copenhagen philharmonic, Aarhus Symphony Orchestra, Český národní symfonický orchestr, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Pražská komorní filharmonie, Mannheim Kammerorchester , Janáčkova filharmonie Ostrava, Štátná filharmonie Košice, Komorní filharmonie Pardubice, Filharmonie Brno, Plzeňská filharmonie, Elbland philharmonie, Moravská filharmonie Olomouc, Zabrze philharmonic, Slovenský komorní orchestr Bohdana Warchala, Filharmonie Bohuslava Martinů, Czech Virtuosi ad.) pod vedením dirigentů (Krzysztof Penderecki, Libor Pešek, Jakub Hrůša, Case Scaglione, Charles Olivieri Munroe, Rafael Payare, Petr Popelka, Fao Tan, Tomáš Brauner, Stanislav Vavřínek, Petr Vronský, Arild Remmereit či Stanislaw Chrzanovski). Jako komorní hráčka spolupracuje s řadou výjimečných interpretů (Antoine Tamestit, Lars Anders Tomter, Cynthia Phelps, Tabea Zimmermann, Radovan Vlatković, Sophia Jaffé, Alexander Gilman, Irina Zaharenkova, Václav Hudeček, Igor Ardašev, Ivan Ženatý, Martin Kasík, Jitka Čechová, Atos trio, Petr Nouzovský, Adam Skoumal, Stamitzovo kvarteto či Kociánovo kvarteto). Koncertovala ve většině států Evropy, v Rusku, Africe, Asii a v Jižní i Severní Americe. Z jejích festivalových vystoupení jmenujme  Prague Proms, MHF Leoše Janáčka, Smetanova Litomyšl, Pražské premiéry, Copenhagen Summer Festival, Janáčkův Máj, Svátky hudby v Praze,  Smetanovské dny, Jihočeský komorní festival, Mahlerova Jihlava, Kulturtage Dresden,  Festival Internacional de Santander, Bergen International Festival, Tallin Chamber music Festival či Vesna v Rossii. Je absolutní vítězkou či laureátkou řady mezinárodních soutěží – Michal Spisak Competition Katowice, Talents for Europe, Soutěž konzervatoří, ACT London, Beethovenův Hradec, Forbest Competition, Alexander and Buono International String Competition, Val Tidone Competition, Danish soloist competition, Johannes Brahms competition ad. Mnoho skladatelů Kristině věnovalo své skladby, které provedla ve světové premiéře – např. Petr Fiala, Jiří Teml, Karel Pexidr, Rune Glerup, Sylvie Bodorová. Základy k úspěšné umělecké dráze stavěla Kristina Fialová za studií na Konzervatoři Brno (prof. Miroslav Kovář), na Hochschule für Musik Carl Maria von Weber v Drážďanech (prof. Vladimír Bukač), Royal Danish Academy of Music v Kodani (Prof. Tim Frederikson, Prof. Lars Anders Tomter) a Akademii múzických umění v Praze (prof. Jan Pěruška). Své umění dále zdokonalovala pod vedením špičkových sólistů a pedagogů na mistrovských kurzech po celém světě (Leif Ove Andsnes, Wolfram Christ, Sheila Browne, Tatjana Masurenko, Jerry Horner, Helen Callus, Charles Avsharian, Václav Hudeček, Siegfried Frühlinger). Kristina je ředitelkou Jihočeského komorního festivalu a zakladatelkou Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala v Praze. Od září 2020 vyučuje hru na violu na Pražské konzervatoři a je členkou fakulty New York University v Praze. Kristina Fialová je od roku 2016 ambasadorkou Nadačního fondu Impuls, který se stará o nemocné s roztroušenou sklerózou. Každoročně pořádají benefiční koncert, jejichž výtěžek financuje psychoterapii pro pacienty a jejich rodiny. Vydala 10 CD u českých vydavatelství Supraphon, Arcodiva, Sound Trust a dánského vydavatelství Dacapo. Vedla mistrovské kurzy v New Yorku, Delawaru, Limě, Kodani, Budapešti, Štětíně, Pekingu či Tsingtao. Pravidelně nahrává pro Český rozhlas, Českou televizi, Televizi Noe a Dánský rozhlas. Hraje na italskou violu „Carlo Antonio Testore – Contrada 1745“. Patří mezi Pirastro artists a hraje výhradně na struny této značky.

 

Yukie Ichimura pochází z Japonska, a na klavír hraje od svých čtyř let. Studovala na Musashino Akademii múzických umění v Tokiu pod vedením profesora Jana Horáka. Po příjezdu do Evropy studovala na konzervatoři v Praze u profesora Michala Rezka.Yukie Ichimura Získala první cenu na hudební soutěži v Niigatě v Japonsku, je laureátkou Japan Classics Competition a soutěže Tokyo International Association of Artists (Tokijského mezinárodního sdružení hudebníků). Studovala také soukromě u profesorů Rudolfa Meistera a Jířího Skovajsy. Účinkuje sólově na koncertních pódiích v Plzni, Praze, Brně, Teplicích a v jiných městech v České Republice, ale  i v Japonsku, Německu, Polsku i na Slovensku. V roce 2005 vystoupila spolu s violoncellistou Petrem Nouzovským na festivalu Pražské jaro. V roce 2008 hostovala jako sólistka se Západočeským symfonickým orchestrem v Mariánských Lázních. Často vystupuje nejen se svým hudebním partnerem Petrem Nouzovským, ale také se Stamicovým kvartetem.